Fandom

Biblioteka Wiernych Panu

Święta Filomena

40stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Święta Filomena
Święta Filomena.jpg
Data urodzenia 289 r.
Miejsce urodzenia Nikopolis w Macedonii
Data śmierci 302 r.
Przyczyna śmierci Zabita przez Dioklecjana
Miejsce śmierci Rzym
Kolor oczu Brązowe
Kolor włosów Brązowe/Czarne
Ojciec Kalistos
Matka Eutropiau

Filomena była młodą dziewczyną, która zginęła w 302 r. za sprawą cesarza Dioklecjana, który ściął tą Świętą w wieku 13 lat.

Biografia Edytuj

Filomena urodziła się w pogańskiej rodzinie w 289 r.. Jej rodzice byli królewskiego pochodzenia. Długo oni cierpieli, gdyż nie mogli mieć dzieci. Jednak pewnego dnia, osobisty lekarz ojca Filomeny, Publiusz, Chrześcijanin, zaproponował mu polecenie się Bogu. Ojciec przystał na to, a niecały rok później jego żona wydała na świat niemowlę. W dniu chrztu Filomeny jej rodzice także przyjęli owy Sakrament.

Cztery lata później, Filomena dobrowolnie poddała się ślubowi dziedzictwa i wierności Panu Jezusowi.

W wieku trzynastu lat, ojciec zabrał swoją żonę i córkę do królestwa cesarza Rzymu, despoty i prześladowcy chrześcijan, Dioklecjana. Chciał, by krewny cesarza, Galeriusz zaprzestał mordować Chrześcijan w jego prowincji. Dioklecjan, zachwycony urodą Filomeny, oświadczył jej ojcu, że zrobi, co ten zechce; da mu część królestwa, wielkie bogactwa etc., jeśli ten da mu rękę jego córki. Ojciec zdziwił się bardzo tym pytaniem, a po długim namyśle zgodził się, na co Filomena zaprotestowała stanowczo oświadczając, iż złożyła ona ślub dziedzictwa, i że wyrzeka się tych wszystkich bogactw. Dioklecjan rozzłościł się nieco, ale ojciec powiedział, że ona jest jeszcze młoda i nie może zrozumieć, co to są oświadczyny cesarza. Po krótkiej rozmowie z córką, która nie zmieniała zdania, powrócił on do sali tronowej, a rozwścieczony Dioklecjan kazał wtrącić Filomenę do więziennego lochu. Miał nadzieję, iż złamie ją poprzez tortury, aczkolwiek nigdy mu się to nie udawało.

Pierwsza próba zabójstwa Edytuj

Dioklecjan rozzłościł się następnego dnia jeszcze bardziej, widząc, iż Filomena nie zmienia zdania. Postanowił więc potraktować Ją tak, jak Piłat postąpił z Jej Oblubieńcem. Kazał ją wyprowadzić na dziedziniec, rozebrać i ubiczować. Był przekonany, iż wówczas Filomena przystanie na jego prośby. Jednak ubiczowana została wtrącona z powrotem do lochu i nie zmieniała zdania. Kat był pewien, iż Święta umrze w nocy, ponieważ żadne takie delikatne ciało nie przeżyłoby tak okrutnego i brutalnego ubiczowania. Jednakże w nocy, do Filomeny przyszedł Anioł i uleczył cudownie wszystkie rany tak, że na Jej Ciele nie było ani zadrapania. Gdy nad ranem przyszedł sługa Dioklecjana, ażeby zabrać Ciało Filomeny, zobaczył, że ta nadal żyje. Co więcej, nie ma nawet śladów krwi na swoim ciele. Natychmiast przyniósł tę wieść Dioklecjanowi, który uważał od tego czasu Filomenę za czarowniczkę.

Druga próba uśmiercenia Edytuj

Dioklecjan postanowił, iż utopi Filomenę. Kazał dwóm swoim sługom wziąć ją na środek rzeki Tybr, a następnie wrzucić do wody z łańcuchem przywiązanym do kotwicy u szyi Świętej. Słudzy wypełnili rozkaz swojego pana. Jednakże chwilę później spostrzegli, iż Filomena zostaje uwolniona przez Anioła. Natychmiast pobiegli do Dioklecjana, by mu o tym donieść.

Ostatnie próby i śmierć Edytuj

Dioklecjan postanowił, iż pochwyci on Filomenę i zabije bezpośrednio. Kazał przywiązać Ją do drzewa i strzelić łucznikom ze swojej broni, jednak żadna strzała nie trafiała do celu. Dioklecjan rozzłościł się tym, po raz kolejny nazywając Filomenę czarowniczką, więc podjął następną próbą wystrzału, tym razem kazał zapalić strzały, gdyż wierzył, że "czarowniczka" jest nań podatna. Jednak tym razem, strzały wystrzelone przez strzelców, zawróciły i trafiły w katów - sześć z nich od razu zginęło. Widząc to Dioklecjan obiecał Filomenie, że jeśli przeżyje ścięcie głowy, to uwierzy w Jej Boga. Kazał położyć głowę Filomeny na pniu, a słudze ściąć Ją. Kat odgarnął jej błyszczące włosy i uderzył toporem w jej szyję. Głowa upadła na ziemię i tocząc się, ostatni raz się uśmiechnęła.

Spuścizna Edytuj

Przez 1500 lat istnienie Filomeny było nieznane. Jednak w 25 maja w 1802 r. odkryto jej grób w katakumbach Św. Pryscylli. Na nagrobku były powieszone trzy tablice, na których było napisane: Pax Tecum Filomena, co oznacza: pokój z Tobą, Filomeno lub pokój Tobie, Ukochana. W 1833 r. Filomena objawiła się Marii Luizie od Jezusa i opowiedziała jej swoją historię. W 1837 r. papież Grzegorz XIV kanonizował Filomenę. Jednymi z Jej wielu czcicieli był Św. Jan Maria Vianney oraz liczni papieże np. Pius V, który promulgował tzw. Mszę trydencką. W Gniechowicach koło Wrocławia znajdują się Jej relikwie I-go stopnia i znajduje się kościół pod wezwaniem św. Filomeny. Parafia p.w. św. Filomeny, ul. Kątecka 53, 55-080 Gniechowice www.filomena.gniechowice.info

Źródła Edytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki